Bron onbekend (datum onbekend)
'Heimwee naar de onschuld'

Door ARNO GELDER

ZWOLLE -  Tussen zijn debuutalbum Achter glas en zijn nieuwe cd Solo zit een tijdspanne van liefst 40 jaar.

Het was de moeite van het wachten waard.

Rikkert Zuiderveld, zanger/schrijver/kleinkunstenaar, noemt het zelf ‘misschien wat zwaar op de hand’, maar toch typeert hij Solo als ‘een zoektocht naar wat liefde betekent’. ,,Ik heb,’’ zegt hij, ,,heimwee naar de onschuld.’’

De carrière van Rikkert Zuiderveld is omgeven met moedwil en misverstand. Met zijn echtgenote Elly Zuiderveld (zij zong met Boudewijn de Groot Meester Prikkebeen) werd hij halverwege de jaren ’70 overtuigd christen. Daarvoor gold hij als harige hippie, die zich op het platteland (Uffelte) terugtrok in een commune. ,,Commune is een groot woord. Vrienden wier boerderij was afgebrand trokken bij ons in. Soms bleven mensen hangen. Met elkaar leven heeft voor- en nadelen. Als Elly en ik op pad waren, molken anderen de geit en pasten ze op de kinderen. Maar in een groep komen je eigen tekortkomingen onbarmhartig aan het licht. En helaas die van anderen ook.’’

Het christendom (het echtpaar bekeerde zich op weg naar India) bleek een houvast voor het leven. ,,Wij waren in die tijd, zoals velen, oprecht zoekende.’’

Het duo trad voor de Evangelische Omroep op, maar Rikkert liet zich niet door de EO monopoliseren. Daarbij was hun repertoire over ‘geloof, dood, liefde en vriendschap’ volgens Zuiderveld ‘niet exclusief christelijk’. ,,Ons publiek is heel gevarieerd. Mensen die ons uit de jaren ’60 kennen en mensen met een christelijke achtergrond. Wij kijken daar niet naar.’’

Achter zijn cd-project zónder Elly hoeft volgens Rikkert Zuiderveld niets te worden gezocht. ,,Wij hebben een scheiding van tafel en bed. Dat wil zeggen: we eten niet in bed en we doen het niet op tafel.’’

Op Solo is de religiositeit van de zanger voelbaar in een prachtig nummer als Pietà (‘En nog altijd wiegt Maria/het lichaam in haar schoot/het lichaam van haar jongen/is van marmer/hij is dood’), maar nimmer dwingend en opdringerig. In Joni brengt Zuiderveld een ode aan zangeres Joni Mitchell en in Televisiedominees (‘bonustrek voor de liefhebbers’) rekent hij af met tv-predikanten in hun massale mediacircus.

Zuiderveld: ,,We weten inmiddels waar de macht van de massa over het individu toe leidt. Ik heb ooit geschreven: ‘Individuen aller landen, verenigt u’. Ik voel me erg onveilig in een massa. Als iemand roept: ‘En nu allemaal’, ben ik vertrokken. Ik sta het liefst aan de rand. Als toeschouwer.’’

Solo ligt vanaf vandaag in de platenwinkels. Informatie  www.rikkertzuiderveld.nl